Cornelius Petersen

Cornelius Petersen

fredag

CORNELIUS PETERSEN GREBET AF KRIGSGRYGT

A propos 1864, krigen der gjorde Danmark noget mindre af størrelse.
Interessant at følge Bornedals kommende serie, men et er film, - noget andet er virkelighed.

I det følgende tip, tip oldefars brev til hustruen den 15. februar 1864. Han er tydelig påvirket og præget af den alvorlige situation.

Som krigen nærmede sig, skete der noget med de fleste mennesker, - også med Cornelius Petersen.

Han var, som vi ved, et virksomt medlem i lovgivningsarbejdet, hvor han blev brugt meget i udvalg, dels i kommunal- og landbo forhold, men særligt i kirke- og skole spørgsmål.

Vennekredsen på Rigsdagen hørte til tingets bedste mænd og han levede med i det rige åndelige liv omkring Grundtvig og Vartov.

D.G. Monrad


Så kom 1864. Da brast der sikkert et og andet for ham som for mange andre. I et ordknapt brev, skrev han til hustruen og hjemmet :

"Her er stor uro her inde efter kongens og Monrads hjemkomst fra Slesvig. Men Monrads alvorlige tale i Rigsdagen greb os alle dybt . . .
Af aviserne vil I om nogle dage få at se, at jeg stiller mig til Rigsrådet. Jeg har været i tvivl, men er sammen med de fleste blevet enige om, at vi ikke bør undslå os, men tilbyde vor tjeneste og så naturligvis overlade til vælgerne, om de vil have os eller ej. Da valget skal være den 5. marts, kommer jeg hjem nogle dage til den tid. Nu skal jeg af sted til udvalgsmøde, så får I nøjes med det denne gang."

Kilde : Omkring en fynsk bonde

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.