Cornelius Petersen

Cornelius Petersen

fredag

CORNELIUS PETERSEN - MIDDAGSSELSKAB HOS MONRAD

Brev fra Cornelius Petersen til hustruen den 13. marts 1864.

En måned efter brev af 15. februar 1864 til hjemmet og hustruen Dorothea, skrev Cornelius atter hjem.

Monrad havde da redet stormen af ved at holde en tale til Rigsdagen, - en tale, der var smidig og kraftig og som blev stående som en af de store taler i dansk parlamentarismes historie.
Talen udløste både bifald og rasende protester.

Aftenen den 13. marts 1864

"Klokken er hen imod 10 og jeg burde egentlig gå til ro," skriver Cornelius. "Men jeg er lige kommet hjem fra et middagsselskab hos Hans Exellence Monrad. Og skønt jeg jo altid føler mig ganske vel efter et sådant gilde, da jeg ikke fristes til hverken at spise eller drikke for meget, så er det alligevel noget, som jeg ikke er så vant til.  Så jeg har gerne måttet ligge en tid og spekulere på slægt og venner og meget andet, som kan komme til mig i nattens stilhed."

"Da jeg nu vidste, at jeg ikke kunne sove, bestemte jeg mig til med det samme at fortælle jer lidt om den Monradske familie.
Da vi kom og Monrad præsenterede os for sin frue og nævnte vore navne, sagde hun : Ja, Cornelius Petersen, Dem har jeg jo aldrig talt med før, men alligevel har jeg kendt Dem godt i mange år. Monrad har så tit talt om Dem, og nu skal De i aften have vor datter til bords".
"Det var jo en meget smuk velkomsthilsen fra fruen. - Og det er sikkert, at vi følte, vi var velkomne i det gode hjem," skriver Cornelius.

Monrads hustru Emilie Nathalia, født Lütthans

Tip, tip oldefars borddame, han her refererer til må være Louise Dorothea, en af Monrads fem børn. Hun var født i 1845 og er den, der passer bedst aldersmæssig.
Louise Dorothea blev i 1875 gift med Otto Frederik Bache, der blev skoledirektør på St. Thomas, hvor parret bosatte sig. Problemer med helbredet for Louise gjorde, at de i 1889 vendte tilbage til Danmark, hvor han blev rektor på Herlufsholm.



Kilde : Billeder af Rigsdagens historie / nummereret værk nummer 4240 - Omkring en fynsk bonde / Monradselskabet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.