Cornelius Petersen

Cornelius Petersen

lørdag

BREV FRA EN DANSK SOLDAT TIL HJEMMET 1864

Nøjagtig en måned efter Cornelius alvorstungt, den 15. februar 1864, skrev hjem til tip, tip oldemor om kongens og Monrads tilbagevenden fra Slesvig og om Monrads alvorlige tale i rigsdagen, skrev en dansk soldat til hjemmet den 14. marts fra officersbarakken uden for skanse nummer 1 i Dybbøl, tæt ved stranden.



Hans kompagni havde fået til opgave at forsvare Dybbøl Kirkegård. "Jeg havde bedt om lov til at være med i en snigpatrulje, hvilket bevilgedes," skrev han. "Vi så eller hørte intet til fjenden, men pludselig knaldedes det lystigt fra vore vedetter."
"Fjenden syntes især at være aldeles rasende på det stakkels kirketårn. Jeg talte ikke mindre end fire kugler gennem vinduet i våbenhuset, hvor vi dagen i forvejen havde siddet så gemytligt og passiaret og frokosteret."

 
 
"For resten reddede jeg en pikkelhue, som jeg hængte på min sabel. Den vakte stor sensation, hvor jeg kom hen, men da al "redning"er strengt forbudt, måtte jeg aflevere den til forpostkommandøren. Jeg havde endda glædet mig til at have den at blære mig med, når jeg kom hjem."

 Kilde : "Breve fra en dansk soldat" af Chr. Bredsdorff 1911 (uddrag)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.